Logo Logo
Karbon nebo hliník? Který materiál je lepší pro rám horského kola?
  • 27.07.2020
  • hliníkový rám, karbonový rám, ocelový rám,

Při koupi horského kola si musíme položit onu důležitou otázku. Měl by rám být z karbonu nebo raději z hliníku? Většina jezdkyň a jezdců, kteří soutěží ve Světovém poháru nebo Světové sérii Enduro volí karbon, i když v tomto případě výjimky také potvrzují pravidlo. Bylo by však velkým zjednodušením, a možná i chybou, tvrdit, že uhlík je lepší než hliník. V následujícím textu se podíváme na výhody a nevýhody těchto dvou materiálů.

Hliník

Pro rám horského kola se nepoužívá čistý hliník, ale směs 95 až 98% hliníku a dalších použitých kovů, tzv. hliníkové slitiny. Na horských kolech se obvykle používá 6061 hliníku, přičemž tento materiál se označuje u mnoha jiných společností pod jiným názvem.

Karbon

Není to tak dávno, co byla horská kola z uhlíkových vláken skutečnou raritou, částečně pro jejich pověst, že nejsou příliš stabilní. Jak se časy mění! Mezitím je technologie tak zralá, že karbonová kola mohou z hlediska stability držet krok s většinou hliníkových kol. Hodně se také změnilo, co se týče ceny. Ale pro rám vyrobený z karbonu, celkově, budete stále muset zaplatit o něco více než pro hliníkový rám.

Definování specifických vlastností karbonu není snadné, protože existuje mnoho různých způsobů, jak jsou uhlíková vlákna tkána dohromady. Co však lze říci: karbon umožnil výrobcům rámů vyrábět nepředstavitelné rámové konstrukce díky své vynikající tvarovatelnosti. Takže pokud při jízdě narazíte na exoticky vypadající rám, pak se můžete domnívat, že je s největší pravděpodobností vyroben z karbonu.

Dejte si však pozor na falešné karbonové výrobky, které obvykle neodpovídají běžným průmyslovým standardům. Slyšeli jsme spoustu hororových příběhů o špatně zpracovaných padělcích, které se lidem zlomily doslova pod zadkem a způsobily vážná zranění. Vždy nakupujte své uhlíkové díly od důvěryhodného prodejce. A pokud najdete na internetu karbonové komponenty, jejichž cena je podezřele nízká, měli byste od toho pravděpodobně držet ruce dál.

NABÍDKA HORSKÝCH KOL

Karbon nebo hliník?

Jak bylo řečeno, na tuto otázku nelze odpovědět tak snadno a jednoznačně. Oba materiály mají rozdílné vlastnosti, což může být v závislosti na oblasti použití výhodné nebo nevýhodné.

Cena

Hliníková kola jsou obecně levnější než ta karbonová. Vždy to tak bylo, ale cenový rozdíl se v poslední době snížil. Ale také se stává, že velmi dobře vybavené hliníkové kolo stojí více než středně vybavené karbonové horské kolo.

Hmotnost

Uhlík je lehčí než hliník. Tečka. Pro stoupání a jízdu po rovince je to nepopiratelná výhoda, protože cyklista na karbonovém kole musí bojovat s menším třením a nižší gravitační silou. Při sjezdu však může být vyšší hmotnost přínosem. Jacy Shumilak, mechanik od Sam Hilla (sjezdař na horském hole), například přísahá, že hmotnost 17,4 kg je optimální pro sjezdové kolo a i pouhý jeden gram méně má negativní vliv na výkon kola.

Tuhost

Co se týče tuhosti, je karbon také lepší než slitiny hliníku, přičemž tato výhoda však může být někdy i nevýhodou. Na karbonovém kole můžete, díky rychlejšímu přenosu sil z řídítek a pedálů, jet o něco energičtěji, než na hliníkovém kole. Ale oproti hliníkovému kolu nedokáže to karbonové tak dobře vstřebávat tvrdé rány, což může být na nerovných trailech nebo při velkých skocích skutečným problémem.

Předchozí tvrzení jsou samozřejmě hrubým zjednodušením velmi složitého tématu. Nicméně, jaký pocit z jízdy jezdec preferuje, je nakonec záležitostí chuti. Říct však můžeme tohle – Jestli se kolo hodí na konkrétní terén, závisí do jisté míry, jaký má tvar rámu a který materiál byl pro něj použit.  

Životnost

Jedna věc je jistá: žádné horské kolo není nezničitelné. Od svých kol očekáváme hodně a některé z nich snáší zatížení lépe než jiná. Že by hliníková kola byla obecně stabilnější než uhlíková kola nebo naopak, nelze tvrdit. Jak dlouho kolo vydrží, závisí na velkém počtu faktorů. Co se také nedá popřít je, že jsme viděli více zraněných cyklistů než rozbitých horských kol.

Největší rozdíl co do životnosti hliníku a karbonu spočívá v tom, že se při působení síly hliník deformuje, zatímco karbon se láme. Často můžete jet i na ohnutém hliníkovém rámu, ale zlomený uhlíkový rám je dobrý leda tak do šrotu. Tento rozdíl by měl mít kupující, vzhledem k rozpočtu, vždy mít na paměti.

Bez ohledu na to, pro jaký materiál se rozhodnete - měli byste si před zakoupením rámu vždy přečíst podmínky vaší záruky. Pokud už utrácíte spoustu peněz za nový rám, budete jistě chtít, aby bylo vše v suchu.

A co ocel?

Většina „horských“ a jim podobných kol má ocelový rám, tak to je a bývalo již před mnoha lety. Ale i když se ocel může ohlédnout za svou dlouhou tradicí ve světě horských kol, je v dnešní době obecně nejvhodnější pro použití v normálním silničním provozu. Dnes je 99% všech "opravdových" horských kol vyrobeno buď z hliníku, nebo karbonu. Existuje však několik výrobců, kteří zůstali věrni oceli.

Dvě věci mluví ve prospěch oceli: na jedné straně mají ocelové rámy s jejich přímými trubkami přirozeně určitý retro šarm. A za druhé, ocel má velmi dobré tlumicí vlastnosti, které překonávají vlastnosti karbonu a hliníku. Jsou jezdci na hardtailech, kteří si myslí, že ocelové rámy vstřebávají rány na trailech lépe než jejich hliníkové a karbonové protějšky. Výsledek: klidnější zážitek z jízdy. Ocel je také velmi trvanlivá a kola z tohoto materiálu mají proto často delší životnost než karbonová a hliníková kola. Skutečnost, že můžete svařovat prasklé ocelové rámy, zvyšuje životnost ještě více.

Díky své hustotě, která je třikrát vyšší než u hliníku, je ocel také velmi těžká. Přirozené tlumící vlastnosti oceli jsou proto vyváženy velkým množstvím přídavné hmotnosti. Většina řidičů se nechce pustit do tohoto kompromisu.

NABÍDKA HORSKÝCH KOL

V dokonalém světě by existovaly pouze titanová kola, konec konců, tento zázračný kov je nejen velmi lehký, ale také super stabilní. Nemluvě o tom, že se na něm jezdí naprosto báječně. Ale je tu problém: titan je neskutečně drahý. Je také velmi obtížné jej zpracovat. Dokonce i špatný svar může znamenat konec rámu, čímž je titan pro výrobce horských kol příliš velkým faktorem nejistoty.

Z tohoto důvodu jsou titanové části stále spíše jen specialitou či extravagancí. Jsou v nejlepším případě zajímavé pro cyklisty, kteří mají potřebné „drobné“ a hledají něco velmi zvláštního. Jste jedním z nich? Pak se podívejte na titanová kola Lynskey nebo Stanton Switchback. Nestěžujte si však potom u nás při překročení vašeho limitu na kartě…

 

Ať už na MTB kolo nedáte dopustit na karbonový rám, hliníkový rám nebo dokonce ocelový rám, tak vám přejeme krásný prožitky na kole a bezpečný návrat domů!