Logo Logo
Jak vybrat horské kolo
  • 18.07.2020
  • horské kolo

Kdo pro sebe hledá nové horské kolo a přesně neví, podle čeho si vlastně který typ horského kola vybrat, ten stojí před strastiplnou cestou. Hardtail nebo celoodpružené? Jaké zvolit velikosti kol? Jaký zvolit materiál rámu? Nebo mám přeci jen jít do fatbiku? Otázka za otázkou, kterého nejednoho člověka od koupi kola nakonec naprosto odradí.

Nemusíte však mít strach. Kolo přesně pro vás rozhodně existuje a my vám v tomto článku pomůžeme se k němu dostat. V tomto článku vám nabídnete plno rad a tipů, abyste při různých pojmech, typech a kategoriích neztratili přehled a dokázali si vybrat kolo přesně pro vás.

Hardtail, full suspension, fatbike nebo bez odpružení

Není horské kolo jako horské kolo. Sice patří fatbike kolo a celoodpružené kolo mezi horská kola, tak jejich použití, vybavení a pocit z jízdy je zásadně odlišný. Moderní horská kola se vyrábějí vzhledem ke stylu jízdy a profilu terénu - de facto tedy jak a v čem chcete jezdit. Některá horská kola jsou dost odpružená, abyste neměli problémy ani při jízdě v těžkém terénu, zatímco jiná kola mají tužší odpružení pro zlepšení tuhosti a hmotnosti rámu a tím docílit v terénu rychlejší jízdy. Další druh horských kol disponují ještě menším odpružením nebo mají odpruženou pouze přední vidlici pro docílení správného vyvážení rychlosti a komfortu jízdy. Dále máme již zmíněný fatbike, což je kolo do velmi těžkého terénu jako sníh nebo písek. 

S použitím kol se mění i geometrie rámů. Například úhel hlavové trubice se mění s tím, zda se zaměřujeme na obratné řízení či vysokou stabilitu. Pro stabilitu jsou úhly hlavové trubice po 68°, pro agresivní jízdu jsou úhly mezi 69° a 71°.

Základní rozdělení horských kol se řídí konstrukcí rámu, ze které se odvíjí i správné použití a využití kol. V přehledu si vysvětlíme základní rozdíly různými typy horských kol.

Celoodpružené kolo / full suspension

Jak už název napovídá, mají celoodpružená kola zadní i přední odpružení. Zdvih vidlice udává dle náročnosti terénu rozsah pružení a zde platí pravidlo – čím těžší terén, tím větší zdvih vidlice pro optimální trakci. U horských kol se typicky rozpětí zdvihu pohybuje mezi 80mm a 210mm (vepředu i vzadu).  

Praktický příklad: sjezdová kola byla vyvinuta pro zdolávání příkrých a technicky náročných pasáží v co možná největší rychlosti což znamená, že zdvih vidlic pro tento kol se pohybuje až u stropu, což je i 200mm. Na druhé straně spektra jsou cross country kola, která jsou kvůli svému použití vybavena s co možná nejlehčím rámem. Ruku v ruce s tím jde i zdvih jejich vidlic, který se pohybuje kolem 100mm. Ideálním řešením je zamykání přední vidlice, čímž deaktivujete její pružení při jízdě v rovinatých pasážích a vy tak pružením neztrácíte zbytečně sílu. 

Jak odpružení funguje

Přední odpružení je u horských kol součástí přední vidlice. Funguje skrz „pružinu“, která se stahuje či roztahuje vlivem působení terénu. Existuje pružinové odpružení, vzduchové odpružení nebo kombinace obou. Vzduchové odpružení je lehké a lépe nastavitelné. Pružinové odpružení je s použitím oceli těžší, ale levnější variantou, která se používá u levnějších horských kol nebo u sjezdových kol s velkým zdvihem vidlic. Jsou taky velmi robustní s dlouhou životností.

Zadní odpružení se realizuje v různých podobách, což závisí na výrobci a použité technologii. Narazíte na jednočepy, čtyřčepy, virutální a další. Kromě absorpce nárazů se u nich cílí na minimalizaci ovlivnění jízdních vlastností. Jednoduše řečeno, oddělit síly vznikající při brždění či šlapání od zadního odpružení.

Hardtail horské kolo

Anglicky zdatnější lidé si i zde dokážou z názvu odvodit typ kola. Hardtailová kola nemají zadní odpružení, ale pouze odpruženou přední vidlici. V porovnání s celoodpruženými koly jsou hardtailová kola díky méně kloubovým, čepovým komponentům a chybějícímu zadnímu tlumiči zpravidla lehčí a jednodušší na údržbu. I zde je u různých modelů možnost uzamykání odpružení přední vidlice.

Díky nízké hmotnosti a větší tuhosti jsou hardtailová kola ideální volbou pro cross country cyklisty, kteří se soustředí na rychlou a hbitou jízdu. Zdvih předních vidlic od 80mm do zhruba 140mm zaručuje vysoký komfort, trakci a parádní jízdu i v náročnějším terénu.

NABÍDKA HORSKÝCH KOL

Pevná horská kola

Horská kola bez odpružené vidlice se označují jako neodpružená nebo pevná horská kola. Kvůli chybějícímu odpružení se tato kola hodí do málo náročného terénu a jejich trakce a komfort jízdy vychází hlavně z vlastností plášťů. Někteří lidé si ještě dnes nenechají rozmluvit své názory a stále prosazují horská kola bez odpružené vidlice. Pravdou je, že odpadnutím tlumičů se zjednodušuje údržba těchto kol. V porovnání s hardtailovými koly však rozhodně hrají až poslední housle.

Fatbike

Fatbiky jsou dalším vývojovým stupněm hardtailových kol a jsou to kola určena převážně do těžkých terénů jako sníh nebo písek. I se svými přehnaně obrovskými čtyřpalcovými plášti se však neztratí ani v klasickém terénu. Díky plášťům dosahuji průměry předního i zadního kola i 30 palců a šířky ráfků jsou až 100 mm široké. Odolné náboje, vidlice a kliky jsou u těchto kol samozřejmostí.

Styl jízdy

Už na začátku jsme uvedli, že styl vaší jízdy a vaše nároky na jízdu rozhodně hrají při výběru horského kola roli. Abyste měli přehled o typologii horských kol, a které kolo se navrhlo pro kterou cyklistickou disciplínu, tak jsme pro vás připravili menší přehled

Cross–country (XC)

Cross-country je původní forma cyklistiky na horských kolech provozována v přírodních či uměle vytvořených trasách. Žádný z terénu není upřednostněn – lesní cesty nebo třeba šotolina, všechny terény jsou vítány. Překážky jsou přírodní nebo uměle upravené, aby byla trasa náročnější, ale přitom zábavnější.

Zkratka XC, kterou najdete u mnoha modelů horských kol pro cross-country, odkazuje na různé druhy závodů. Například XCM značí cross-country-marathon, což jsou tratě od 50 do 150 km. XCO značí cross-country-olympic, což jsou závody, kdy se zdolává trať v pevně stanoveném čase.

Na cross-country se v podstatě hodí jakýkoliv typ horského kola. Zatímco hardtailové kola jsou určené spíš pro svižnější tratě nebo flowtraily s málo překážkami, tak pro technicky náročné trasy se hodí spíše celoodpružená kola, která s větším zdvihem a odpružením zajistí lepší trakci a kontrolu v choulostivých pasážích. Jelikož jsou cross-country tratě relativně rovinaté, tak je zapotřebí šlápnout i pořádně do pedálů. Důležitým faktorem u geometrie horských kol na cross-country jsou úhly hlavové trubice. Čistokrevná závodní cross-country horská kola mají strmější úhel hlavové trubice pro agresivní a rychlé ovládání kola.

Trail

Méně zdolávání nejlepších časů, za to čistá a nefalšovaná zábava z jízdy. Trail je v podstatě jako cross-country ztělesněním horských kol, ale je více zaměřený na zkušené jezdce a náročnější trasy.

Typické trailové kolo je tak vybaveno větším zdvihem vidlice než cross-country kolo, díky čemu by měl jezdec získat perfektní vyvážení efektivity přenosu síly při jízdě do kopce s agilním jízdním chováním kola při jízdě z kopce. Trailová kola mohou díky tomu bez jakýchkoliv problémů startovat při cross-country závodech, i když budou díky své vyšší hmotnosti mít nevýhodu hlavně při jízdě do kopce.

Zdvih vidlic je na trailových kolech zpravidla mezi 120mm a 140mm vpředu a vzadu. Někteří výrobci nabízejí i trailová hardtail kola, které kompenzují ztrátu zadního odpružení širšími plášti. Většina výrobců sází při výrobě trailových kol na 27,5“ nebo 29“ kola. Úhel hlavové trubice je oproti závodním cross-country kolům plošší a pohybuje se zpravidla mezi 67°a 69° pro zvýšení stability a kontroly ve sjezdu.

NABÍDKA HORSKÝCH KOL

Enduro / All mountain

Enduro je relativně mladá a jedinečná forma horské cyklistiky, při které se v závodě měří časy pouze ve sjezdu, nikoliv ve výjezdu. Většinou musí závodníci dojet ve stanoveném limitu a vyhraje ten, kdo má v součtu sjezdových pasáží nejlepší čas. Tento druh MTB sportu se zaměřuje na zkušené bikery, kterým nedělají problémy náročné skoky, hluboké dropy a technické traily.

Enduro kola se ještě více než trailová kola soustředí na sjezd, ale oproti klasickým sjezdovým kolům nabízejí slušné vlastnosti i pro jízdu do kopce. Zdvih vidlice by u enduro kola měl být mezi 140mm a 170mm, celoodpružená verze je rozhodně povinností. Můžeme rozhodně doporučit teleskopickou sedlovku pro zlepšení jízdy i směrem do kopce a stejně tak doporučujeme pláště okolo 2,3 palců. Úhel hlavové trubice je ještě o chlup plošší, než u trailového kola.

Dowhnill / sjezd

Pro totální adrenalinové mezi MTB jezdci existuje downhill neboli sjezd. Tady je jen a pouze o sjezd z kopce dolů, jelikož na kopec se dostanou buď lanovkou, autem či pěšky. Cílem je co nejrychleji se dostat dolů přes skopy, dropy, kamenité pasáže, rampy a další překážky.

Sjezdové kolo by mělo být zaměřeno pouze na sjezd, tím pádem bude zdvih vidlice mezi 170mm a 210mm. Delší rozvor a široké ráfky (až 2,5“) se starají o stabilitu, zatímco velké kotoučové brzdy dokážou vaše kolo rychle zastavit. Počet převodů se často omezuje na 7, protože více se jich nepotřebuje. Velikost kol je 26“ nebo rozšířenějších 27,5“. Úhel hlavové trubice leží zhruba mezi 62°- 65° pro maximální kontrolu a stabilitu.

Rozměry kol: velké, větší, širší

U moderních horských kol existují, dle využití, 3 velikosti kol: 26“, 27,5“ a 29“. Rozměr v palcích u kol udává jejich průměr.

26“ bylo původně standardem pro velikost kol u MTB, nicméně moderní horská kola už tento rozměr využívají minimálně. Výhody jsou v ovladatelnosti a nízké hmotnosti, trakce a komfort jízdy je však u větších kol lepší. 27,5 palcová kola (někdy označována jako 650B) jsou de facto nástupcem 26 palcových kol a nabízejí lepší trakci, vyšší efektivitu a lepší ovladatelnost, než menší předchůdce. Ještě větší a ještě lepší jízdní vlastnosti a grip nabízejí 29 palcová kola. V porovnání s 27,5 palcovými koly jsou nicméně těžší, méně agilní a jsou více neohrabaná. 29“ kola se používají hlavně u cross-country kol a trialových kol. Poslední dobou se začínají využívat i u enduro kol. 27,5“ kola jsou zastoupena ve všech cyklistických disciplínách a prosazují se díky nízké hmotnosti a vysoké ovladatelnosti.

Pak ještě existují plus velikosti. Pořádně na trhu jsou teprve pár let a měly by přinést velkým kolům ještě více trakce a komfortu jízdy. Šířka těchto kol je mezi 2,8“ a 3“ pro všechny velikosti kol. Díky širším plášťům se průměr 27,5“+ kola blíží k 29“-.

Rám kola: hliník, karbon, ocel nebo titan?

Materiál rámu kola je vždy otázkou peněz. Zatímco začátečníci na horském kole vsadí na ocelový nebo hliníkový rám, tak cross-country profíci jedou převážně na karbonových rámech. Rozdíly jsou hlavně v hmotnosti, komfortu jízdy a tuhosti.

Hliník a jeho slitiny jsou stále nejoblíbenějším materiálem pro výrobu rámů horských kol. Je však těsně následován karbonovými rámy. Oba materiály mají relativně podobné vlastnosti a využívají se na výrobu lehkých a tuhých rámů (u hliníkových rámů se pro větší tuhost používají slitiny hliníku). Hliník je však v porovnání s karbonem o něco těžší, nicméně se jednodušeji zpracovává, což se projevuje v nižší ceně. U duralových rámů (slitina hliníků s příměsi) je lepší přenos síly, jelikož je pevnější. Můžete si všimnout, že hliníkové trubky mají větší průměry pro zachování pevnosti. Při použití vidlic bez odpružení to však může vést k velmi tvrdému pocitu z jízdy. Pro zlepšení pevnosti a vlastností rámu se redukují tloušťky jeho stěn v místech, které nejsou pro pevnost kola rozhodující. Tím se dá snížit hmotnost rámu, aniž byste snížili jeho pevnost. Hliníkový rám je ideální volbou pro kohokoliv, kdo hledají vyvážení cena/výkon.

Dříve byl karbonový rám označován za absolutní špičku. Dnes jsou již dostupné ve velmi rozumných cenových relacích. Díky svým vlastnostem uhlíkových vláken se dá jednoduše zpracovat a formovat, čímž se dá experimentovat s různými průměry trubek rámu. Žádný jiný materiál nedokáže tak dobře zkombinovat pevnost s nízkou hmotností, jako kvalitní karbon. Nevýhodou oproti hliníku je jeho vyšší cena a jeho křehkost. Pád nebo někdy pouhé přetočení šroubu může vést k prasklinám na rámu, čímž naruší jeho strukturu a rám se stává nepoužitelným. Jedinou možností je tak oprava nebo koupě nového.

Ocelový rám ještě najde čas od času využití na silničních kolech, jinak jej však díky své vysoké hmotnosti téměř nenajdete. Nicméně je to velmi levný a robustní materiál. Na druhé straně spektra stojí titanové rámy, na které taktéž narazíte velmi sporadicky. Tento lehký materiál je velice odolný a nekoroduje tak jako ocel. Je však velmi těžký na zpracování, což se projevuje na vysoké pořizovací ceně. Při pádu je však téměř nezničitelný.

Řazení převodů: hra převodníků, kazet a dalších

Převody jsou de facto pohonný systém horského kola, který se skládá se z kliky, převodníku, řetězu, kazety, přesmykače, přehazovačky a řazení na řídítkách. Je to uzavřený systém, který pohání celé kolo a čím více peněz do něj investuje, tím bude efektivnější, kvalitnější, lehčí s delší životností a rychlejší odezvou při řazení. Začátečníci sázejí většinou na relativně těžké a jednoduché řazení, kdežto zkušení jezdci sází například na lehké karbonové komponenty s elektrickým řazením. Který typ řazení použít závisí krom stylu jízdy i na již zmíněné cenové kategorii, na kterých závisí spousta jiných komponentů jako rám nebo velikost kol.

O Shimano vs SRAM jsme psali v tomto článku >>

Převodník se většinou skládá ze dvou či tří „táců“. „Třítác“ nabízí velkorysé převodové poměry 44/34/24 nebo 42/32/22, což však vlivem velkého množství pohyblivých součástí zvyšuje náročnost na údržbu. Využití najde hlavně u horských kol pro začátečníky, jinak je naprostým standardem „dvoutác“. Převodový poměr je podobný, nicméně je tento systém o něco lehčí, efektivnější a jednodušší na údržbu. Nejnovějším trendem je jednopřevodník, díky čemu odpadá nutnost přesmykače a ušetří se další hmotnost.

Součástí správného řazení je i brždění a změna rychlosti během jízdy, na kterou musíte řazením reagovat. Brzdy jsou u horských kol buď ráfkové, kotoučové (jednoduché) nebo hydraulické kotoučové. Hydraulické kotoučové brzdy jsou špičkou mezi brzdami na horská kola a jejich výsledkem je velká brzdná síla, velká spolehlivost, nízká hmotnost a jednoduchá údržba.

O brzdách na horská kola jsme psali v tomto článku >>

Velikost rámu horského kola

Správná velikost rámu je u horského kola enormně důležitá. Pouze pokud vám kolo naprosto sedí, tak dokáže nabídnout maximální komfort jízdy a požadované jízdní vlastnosti. Pokud je kolo moc velké nebo moc malé, tak nemůžete geometrii rámu využít jako svou přednost a ztratíte rychlost a ovladatelnost. Potom vám už nepomůže ani nastavení sedla či řídítek.

O nastavení správného posedu na kole jsme psali v tomto článku >>

Výška nebo velikost rámu udává vzdálenost středové osy po konec sedlové trubky. Každý výrobce udává svým kolům interní značení velikosti, které se řídí i typem kola, takže u výrobce A může být velikost rámu M jako velikost rámu S u výrobce B. Důležité je tedy znát velikost rámu v palcích či centimetrech.

V následujícím přehledu najdete velikosti rámů horských kol v poměru k výšce postavy:

Výška postavy:         Velikost rámu:          Značení velikosti:

155 - 160 cm            15" – 16"                   S - Small      

160 - 165 cm             16" – 17"                   S - Small      

166 - 170 cm             17" – 18"                   M - Medium  

171 - 175 cm             18" – 19"                   M - Medium  

176 - 180 cm             19" – 20"                   L - Large

181 - 185 cm             20" – 21"                   L - Large       

185 - 190 cm             21" – 22"                   XL – X-Large

190 - 195 cm             22" – 23"                   XL – X-Large

nad 195cm               24" – a více               XXL –XX-Large

Jak jsme již předtím zmínili, jsou značení velikostí u některých výrobců různé a jsou tedy pouze orientační. Rozhodně se řiďte se tedy velikostí rámu v palcích.

NABÍDKA HORSKÝCH KOL

Závěr

Ať si už vyberete cross country, sjezdové nebo trailové horské kolo. Tak vám přejeme bezpečnou jízdu plnou krásných chvil a zážitků strávených v jedné stopě!